Scenariusz takich pokazów zazwyczaj jest podobny. Ludzie, najczęściej osoby starsze, zapraszane są na bezpłatne badania lub pokaz, a wychodzą ze spotkania z drogim sprzętem AGD lub artykułami pseudomedycznymi.
Podczas takich spotkań konsumenci wprowadzani są w błąd. Często sugeruje się im zły stan zdrowia, albo wpiera, że cena za oferowane produkty jest bardzo promocyjna. Polski
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmuje się ściganiem takiego typu procederów, zebrał dane o około 500 takich pokazach w województwie łódzkim i 300 w województwie dolnośląskim. A to zaledwie czubek góry lodowej.
Aby przeciwdziałać nieuczciwym praktykom w sprzedaży bezpośredniej podczas prezentacji, Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”.
“Wynajmujący często nie zdają sobie sprawy, że nieraz biorą udział w oszustwie. PSSB wspólnie z UOKiK i Federacją Konsumentów chcą dać jasny sygnał, że wynajmowanie pomieszczeń firmom nierzetelnym to zachowanie nieetyczne, a tym samym edukować i przestrzec zainteresowane placówki oraz instytucje przed takimi działaniami” –
mówi Konrad Szałkiewicz, przewodniczący zarządu Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.
W ramach akcji “Poznaj swojego kontrahenta” organizatorzy wyślą blisko 40 tys. ulotek z informacjami o nieprawidłowościach, do których może dochodzić podczas pokazów handlowych. Przedsiębiorcy znajdą w niej też rady, co powinni zweryfikować przed wynajęciem sali kontrahentowi.
Hotel & Restauracja Antonińska w pełni popiera akcję. Pragniemy zapewnić naszych gości, że w naszym
hotelu oraz
restauracji nie odbywają się tego typu pokazy. Dokładnie weryfikujemy naszych kontrahentów i nie zgadzamy się na udostępnianie naszego obiektu w celach organizowania pokazów sprzedażowych.
O skali problemu niech świadczy fakt, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów posiada informacje o ponad 120 firmach organizujących pokazy. W samym 2018 roku urząd prowadził ponad 40 postępowań skierowanych przeciwko firmom sprzedającym produkty lub usługi na pokazach.
Z pewnością wielu z nas spotkało się z sytuacją, w której ktoś z naszej rodziny lub znajomych wrócił z takiego pokazu z przykładowymi “cudownymi garnkami”. Uświadamiajmy naszych bliskich o niebezpieczeństwach związanych z pokazami. W tym celu można chociażby udostępnić ten artykuł na portalu Facebook.